Zgodnie z rozporządzeniem MEN z 24.03.2024r. :
- w klasach I–III szkoły podstawowej nauczyciele nie będą zadawać prac domowych do wykonania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wyjątek stanowią prace dotyczące usprawniania motoryki małej, czyli ćwiczeń polegających na rozwijaniu umiejętności ruchowych dłoni.
- w klasach IV-VIII szkoły podstawowej uczniowie nie będą mieli obowiązku wykonywania prac domowych zadawanych w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wykonanie lub niewykonanie pracy domowej nie będzie oceniane.
Zmiany dotyczą prac pisemnych i praktyczno-technicznych, na poziomie szkół podstawowych. Nowe przepisy nie oznaczają zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji itp. In Stalling może więc być oceniany! Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej uczą się rozumieć, dlaczego samodzielne uczenie się jest ważne i doskonalą budowanie własnej motywacji w tym zakresie. W następstwie tego procesu przejmują odpowiedzialność za własne uczenie się po to, by dobrze radzić sobie z zadaniami wykonywanymi zarówno w szkole średniej, jak i poza nią, a także w środowisku zawodowym.
Wszystko zmierza ku temu, żeby uczeń zaczął się uczyć sam dla siebie.
Ponadto rozporządzenie wprowadza – od września br. – rezygnację z wliczania ocen z etyki i religii, czyli dwóch przedmiotów nieobowiązkowych, do średniej ocen rocznych. Celem zmiany jest zapewnienie uczniom równych szans w uzyskiwaniu średniej ocen. Dodatkowo od września zmiana będzie dotyczyła także stopni półrocznych i końcoworocznych. Nie będzie ich wyliczał system poprzez średnią ważoną. Oceniany będzie przyrost wiedzy i umiejętności ucznia.
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej uczniowie nabywają podstawowe umiejętności, takie jak czytanie, pisanie, liczenie. Sprawność grafomotoryczna jest jednym z istotnych elementów ich rozwoju. To dzięki niej uczeń nabywa umiejętność czytelnego pisania liter, cyfr, a z czasem również dłuższych tekstów. Dlatego prawodawca dopuścił zadawanie ćwiczeń rozwijających motorykę małą do wykonania w czasie wolnym od nauki szkolnej. Z uwagi na znaczenie umiejętności związanych z pisaniem są one dla ucznia obowiązkowe. Dopuszcza się również ustalenie oceny zadania wykonanego przez ucznia, co powinno zwiększyć motywację do podejmowania wysiłku. Stąd ważne jest, by uczeń otrzymywał informację, która pomoże mu zrozumieć, co zrobił dobrze, a nad czym i jak warto jeszcze pracować. Same prace domowe mogą przyczynić się również do budowania systematyczności i nawyku uczenia się. Ćwiczenia motoryki małej nie muszą ograniczać się do prac zadawanych przez nauczyciela. Można wykorzystywać w tym celu wszelkie ćwiczenia dłoni i palców (np. wydzieranki, lepienie z plasteliny, malowanie na dużych powierzchniach), zabawy (np. budowanie z klocków, nawlekanie koralików) lub codzienne czynności, jak zapinanie guzików czy zagniatanie ciasta. Koncentracja w pracach domowych na motoryce małej nie wyklucza współpracy z rodzicami w rozwijaniu innych sfer u dziecka, m.in. motoryki dużej – właściwa postawa i siła mięśni również mają wpływ na czynność pisania. Zainteresowanie czytaniem i umiejętność rozumienia tekstu wspomaga także wspólne czytanie książek i rozmowy z dzieckiem na ich temat. Istotne jest, by nauczyciele rekomendowali rodzicom, jakie zabawy i aktywności mogą zaproponować dziecku, by wspierać jego rozwój w różnych obszarach. Dzięki „uwolnieniu czasu” uczeń może rozwijać swoje zdolności, zainteresowania i pasje, a także brać udział w różnych formach aktywności pozaszkolnej – kulturalnej, sportowej lub społecznej. Staje się coraz bardziej samodzielny, uczy się przejmować odpowiedzialność za siebie, swój rozwój i proces uczenia się.
Podsumowując. Zadania domowe będą ,chociaż w innej formie niż dotychczas. Jest to zgodne z prawem oświatowym . Większą rolę w utrwalaniu materiału z dzieckiem, a właściwie w motywowaniu dziecka do samodzielnej nauki będą mieli Państwo – Rodzice.
Więcej szczegółowych informacji znajdziecie Państwo na stronach MEN, Kuratorium Oświaty w Poznaniu - Nieobowiązkowe prace domowe – materiały dla nauczycieli – Kuratorium Oświaty w Poznaniu
Prace domowe w szkole podstawowej nieobowiązkowe.
Rozporządzenie Ministra Edukacji
JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ? klasy I- III
JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW W SAMODZIELNYM UCZENIU SIĘ? klasy IV - VIII