Excuse me, how do I get to the airport?
PROJEKT CYFROWA SZKOŁA WIELKOPOLSK@ 2020. UCZNIOWSKIE LABORATORIA INFORMATYCZNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. RTM. WITOLDA PILECKEIGO W ORPISZEWIE
Od listopada do czerwca nasza szkoła brała udział w projekcie cyfrowym ULI (Uczniowskie Laboratoria Informatyczne).
Uczniowie klas 4-6 zdecydowali się na projekt edukacyjny
pt. „Excuse me, how do I get to the airport?” , który to miał zawierać elementy robotyki, programowania oraz języka angielskiego.
Do realizacji projektu szkoła otrzymała wiele pomocy dydaktycznych, np. tablety, laptop, klocki Lego Education, aparat fotograficzny.
Na zajęciach uczniowie uczyli się budować i programować roboty, współpracować w grupie, poznali podstawy fotografii, edycji zdjęć i filmów, gry w scratcha, organizowania swoich działań i sumiennego wykonywania powierzonych zadań. Poza tym doskonalono umiejętności komunikacyjne w języku angielskim.
Na zajęciach uczestnicy projektu uczyli się podstaw fotografii oraz robotyki. Zdecydowanie najtrudniejszą częścią projektu była budowa robotów i ich programowanie. Proces ten nie był łatwy, gdyż było to coś całkowicie nowego i napotykaliśmy na wiele problemów. Niejednokrotnie nasz robot nie chciał robić tego, do czego został zaprogramowany.
Jednakże dzięki wytrwałości i cierpliwości udawało się znaleźć przyczyny naszych niepowodzeń.
Radość, która następowała po uzyskaniu efektu finalnego, rekompensowała nam trud włożony w rozwiązywanie problemów. Poza tym dzięki temu uczyliśmy się wielu nowych
rzeczy. Podczas zajęć uczniowie dobrze się również bawili, budując różne roboty. Największą radość sprawił im robot tańczący „Wyginam śmiało ciało”.
W ramach zabawy z Lego Education przygotowywaliśmy również nasze roboty do konkursu rzutów karnych na Euro 2021
Gdy już przyswoiliśmy sobie podstawy robotyki, przeszliśmy do budowania makiety miasta, po której miał się przemieszczać nasz turysta szukający lotniska.
W drugim semestrze zostały przeprowadzone warsztaty z edycji filmów. Poprowadził je uczeń klasy 8 Łukasz Lis. Podczas nich tłumaczył nam jak edytować filmy, montować je, dodawać tekst i
muzykę. Po tej prezentacji uczniowie mieli możliwość zastosowania tego w praktyce. Poznali słownictwo związane z pytaniem o drogę i jej opisem w języku angielskim. Następnie
przystąpiliśmy do programowania zbudowanego robota do poruszania się po makiecie. Efekt finalny można obejrzeć na poniższym filmie.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Programowanie i robotyka to bardzo przydatne umiejętności, które można wykorzystywać w codziennej nauce i zabawie, prawdopodobnie dla wielu będą one niezbędne w dorosłym życiu. Atmosfera na zajęciach była bardzo miła, uczniowie wspólnie bawili się i pracowali, ich przyjaźń się umocniła. Można było zauważyć autentyczną radość uczniów z samego procesu tworzenia, jak i podziwiania efektów swojej pracy. Zdecydowanie wzrosła ich wiara we własne możliwości oraz pewność siebie. Ogromną różnicę widać w kompetencjach społecznych uczniów. Wzrosła ich umiejętność komunikacji, pracy w zespole oraz wzajemnego szacunku zarówno do siebie, jak i do wykonywanej pracy. Dzięki projektowi uczniowie naszej szkoły mogli wziąć udział w wielu ciekawych zajęciach edukacyjnych. Rozwinęli swoje kompetencje cyfrowe, a szkoła otrzymała nowoczesny sprzęt, który z pewnością uatrakcyjni pracę na zajęciach lekcyjnych.
Dziękuję bardzo wszystkim uczniom biorącym udział w projekcie „Excuse me, how do I get to the airport?”
Mam nadzieję, że czas spędzony na realizacji zadań projektowych był owocny, a same zajęcia były dla Was przyjemnością.
Bardzo dziękuję również Pani Dyrektor Beacie Molendzie oraz p. Dorocie Żurawlew za nieocenione wsparcie i możliwość realizacji projektu.
R. Nowakowski