Wewnątrzszkolny System Oceniania – nauczanie na odległość
Podstawa prawna Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem ,przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid 19 (Dz.U. z 2020r. poz.493)
§1 Zapisy ogólne
Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania – nauczanie na odległość są spójne ze Szkolnym Systemem Oceniania, obowiązującym w Szkole Podstawowej im. Rtm. Witolda Pileckiego w Orpiszewie.
- Zasady Systemu Oceniania mają charakter przejściowy i obowiązują w okresie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Zasady oceniania na odległość wprowadza się w celu realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, kiedy tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do realizacji.
§2 Organizacja pracy na odległość
Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w czasie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Nauczanie na odległość może być prowadzone w formie zdalnej lub hybrydowej, po zapoznaniu się z opinią Powiatowego Inspektora Sanitarnego i zastosowaniu się do zaleceń.
- Zarówno nauczanie zdalne jak i hybrydowe odbywa się na bieżąco , wg obowiązującego planu lekcji. Nauczyciele pracują zdalnie ze szkoły.
- Podstawowym źródłem komunikacji między szkołą , nauczycielem a rodzicem i uczniem jest dziennik elektroniczny Vulcan.
- Podstawowym źródłem wymiany informacji między uczniem i nauczycielem jest e-dziennik oraz usługa Office 365 dla edukacji z aplikacją Teams.
- Uczeń ma obowiązek odbierania wysyłanych przez nauczyciela materiałów oraz uczestniczenia w zajęciach on-line z włączona kamerka internetową wg ustalonego harmonogramu ( planu zajęć). KAMERKĘ MOŻNA WYŁĄCZYĆ TYLKO ZA ZGODĄ NAUCZYCIELA.
- Realizacja zajęć na odległość jest równoznaczna z realizacją obowiązku szkolnego ucznia.
- Do elementów nauczania zdalnego zalicza się:
a) uczestniczenie w lekcjach danego przedmiotu za pomocą środków komunikacji wskazanych przez Dyrektora szkoły;
b) wykonywanie przez ucznia zadań w wyznaczonym przez nauczyciela terminie;
c) systematyczne utrwalanie nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym i realizowanym przez nauczyciela przedmiotu podczas lekcji na odległość;
d) w przypadku braku możliwości skorzystania z usługi Office 365 – korzystać należy z innych dostępnych mediów , konsultując to z nauczycielem przedmiotu;
- Nauczyciel realizuje zajęcia na odległość z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams .
Jeśli będzie to niemożliwe z innych mediów np. zoom, po uzgodnieniu z uczniami i rodzicami.
- Rodzic, prawny opiekun ma obowiązek zorganizować dziecku odpowiednie warunki do pracy zdalnej.
- Obecność uczniów na zajęciach z zastosowaniem technik komunikacyjno – informacyjnych jest równoznaczna z obecnością ucznia w szkole, w przypadku prowadzenia zajęć w tradycyjnej formie.
- Rodzic zobowiązany jest pisemnie poinformować Dyrektora szkoły o braku możliwości realizacji obowiązku szkolnego z zastosowaniem technik komunikacyjno – informacyjnych .
- W sytuacji, gdy uczeń nie ma możliwości odebrania wymaganych treści drogą elektroniczną, o czym szkoła zostanie poinformowana na piśmie np. poprzez dziennik, nauczyciel przesyła opracowane dla klasy materiały zaplanowane do realizacji w sposób indywidualnie ustalony z Dyrektorem szkoły ( np. odbiór osobisty w szkole, poczta tradycyjna, itp.). Rodzic ma także obowiązek uzupełnione przez dziecko materiały odesłać w trybie i terminach ustalonych z Dyrektorem szkoły.
- Rodzic ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność ucznia na zajęciach prowadzonych w formie komunikacyjno – informacyjnej.
- Zadania obowiązkowe i dodatkowe wysyłane są przez ucznia drogą elektroniczną na podany przez nauczyciela adres mailowy.
- Uczniowie Szkoły Podstawowej w Orpiszewie objęci są pomocą psychologiczno - pedagogiczną poprzez możliwość kontaktu z nauczycielami , wychowawcami i dyrektorem on-line za pomocą aplikacji Mikrosoft Teams lub innych po uzgodnieniu z nauczycielami.
- Rodzic może także kontaktować się z dyrektorem lub nauczycielem poprzez e-dziennik vulcan, lub w inny sposób uzgodniony z nauczycielem.
§ .3 Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności podczas nauki zdalnej lub hybrydowej.
- Ocenianie bieżącej pracy ucznia dokonuje się na podstawie realizowanych w trakcie nauczania zadań, testów, sprawdzianów w technologii on-line.
- W przypadku gdy uczeń nie ma dostępu do sprzętu umożliwiającego uczestniczenie w proponowanych przez szkołę lekcjach z wykorzystaniem technologii TIK, nauczyciel zobowiązany jest przygotować zakres zadań wynikających z realizacji danego tematu i poinformować rodzica /opiekuna prawnego o konieczności ich realizacji. Opiekun dziecka zobowiązany jest wysłać wykonane przez dziecko zadania na adres podany przez Dyrektora lub nauczyciela przedmiotu, w terminie wskazanym przez danego nauczyciela.
- W przypadku, gdy uczeń uczestniczy w lekcji on-line, ma on obowiązek na podstawie materiałów wysyłanych przez nauczyciela uzupełnić samodzielnie zadany materiał oraz uzupełnić zaległości wynikające z absencji ucznia. Nauczyciel wyznacza każdorazowo termin wykonania zadań.
- W celu uzupełnienia treści i wiadomości ,uczeń ma prawo kontaktować się z nauczycielem w uzgodnionym czasie.
- Informacja o zadaniach domowych powinna być w pisana w dzienniku w zakładce „zadania domowe”. Uczeń może odsyłać zadania zrobione w określonym terminie w dowolnym czasie, nauczyciel sprawdzi je w dniach roboczych ( od poniedziałku do piątku).
- Wszystkie prace nadesłane do nauczycieli są przez nich archiwizowane do końca danego roku szkolnego.
§4. Ocenianie postępów w nauce
Ocenianiu bieżącemu podlegają :
- prace zlecone do wykonania z danego przedmiotu;
- sprawdziany;
- wypracowania;
- projekty;
- itd.
28. rodzic ma prawo wnioskować o przedłużenie terminu oddania pracy w razie nieobecności dziecka z powodu choroby lub zgłoszonych problemów technicznych.
29. Uczeń ma prawo do poprawy stopnia niedostatecznego zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania.
30. Wagi i skala ocen pozostają bez zmian
§ 5 Ocenianie zachowania
31. W przypadku nauczania na odległość ocenie zachowania podlegają: sumienność i systematyczność wywiązywania się z obowiązku szkolnego.
32. Uczciwość w wykonywaniu zadań zleconych przez nauczyciela. Nie dopuszcza się prac kopiowanych z internetu lub prac pisanych niesamodzielnie.
33. Umiejętność pracy zespołowej i aktywność na zajęciach, szczególnie on line.
34. Ocena śródroczna i roczna mogą ulec obniżeniu w przypadku naruszenia zasad dotyczących nagrywania, kopiowania, rozpowszechniania przebiegu spotkania (lekcji), udostępniania osobom obcym nieuprawnionym do uczestniczenia w spotkaniu nagrań, zdjęć i innych zapisów multimedialnych oraz materiałów dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli podczas zajęć. Zakłócania zajęć on line.
§6 Klasyfikowanie i promowanie uczniów
35. Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się zgodnie z zapisami w Statucie szkoły.
36. Stopień śródroczny i końcoworoczny z przedmiotu składają się wszystkie stopnie cząstkowe uzyskane w ciągu roku szkolnego zarówno podczas pracy tradycyjnej, zdalnej jak i hybrydowej.
37. Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego jak i poprawkowego odbywają zgodnie z obowiązującym w szkole Systemem Oceniania.
Załącznik do Statutu obowiązuje od 1 września 2020r., wchodzi w życie z dniem wprowadzenia nauki zdalnej w szkołach lub poszczególnych oddziałach.